Bienvenidos a Buenos Aires! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Inge Bookholt - WaarBenJij.nu Bienvenidos a Buenos Aires! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Inge Bookholt - WaarBenJij.nu

Bienvenidos a Buenos Aires!

Blijf op de hoogte en volg Inge

18 Januari 2014 | Argentinië, Buenos Aires

Toen ik uit het vliegtuig stapte was de lucht strak blauw en het land groen, zo ontzettend groen! Het eerste wat ik dacht was, wat een verschil met Lima. Waar in Lima een boom eigenlijk een onnatuurlijk gezicht is in de droge woestijn stad, leken ze hier uit alle hoeken en gaten van de stad te groeien. Het weer was fantastisch. Warm met een lekker windje voor verkoeling. Dit kon bijna niet meer misgaan dacht ik! Nou wat een voorbarige gedachte was dat, nu terug denkend. De eerste verrassingen begonnen in het huis waar ik verblijf. Het is een huis special bedoeld voor exchange studenten en buitenlanders die hier stage lopen zoals ik. Op dit moment kampt Buenos Aires met grote problemen in het energie net. De stad is niet berekend op het grote gebruik van airconditioning, door de hitte golf die hier nog aanhoud. Dus in grote delen van de stad valt regelmatig de elektriciteit uit, zo ook nu in mijn badkamer. Fijn dus geen licht in de badkamer, daar is nog mee te leven. Na wat eten met Yvette, Nederlandse die ik in het vliegtuig had leren kennen, maar op tijd slapen. Dacht ik. Naast het muggen gezoem, de geluiden van een nieuw (en leeg, iedereen was op stap) huis, het verkeer op straat en de nu al beklemmende warmte (het was vandaag fris! Hm..) zakte zowaar ook mijn bed nog door. Bienvenidos a Buenos Aires!


12-01-2014


Op zoek naar brood. Ik hecht veel waarde aan mijn 2 boterhammen voor ontbijt. Ik ben daarom vandaag alvast opzoek gegaan naar echt brood, niet van die toast boterhammetjes. Dit scheen toch moeilijker dan verwacht want naast alle zoete lekkernijen maken bakkers hier niet veel gewoon broodjes of brood. Als het er al is dan zijn het broodjes die je in 2 happen op hebt en nauwelijks de moeite waard om te kopen. Dus toastbrood it is voorlopig. Ook wel apart in de supermarkten hier is dat sommige supermarkten helemaal niks in de koelschappen hebben liggen. Omdat de elektriciteit dus regelmatig uitvalt is gekoelde producten niet iets wat ze zich niet kunnen veroorloven in te kopen. Dus zijn veel supermarkten hier half leeg.

Met de metro ondertussen ook het stads centrum ontdekt, met het beroemde Plaza de Mayo met het Casa Rosada. Opvallend waren de enorme spandoeken met protest kreten die overal rond het Plaza de Mayo hangen. Deze spandoeken maken deel uit van de protesten van de ‘dwaze moeders’ die nog regelmatig protesteren. Ze protesteren omdat in de tijd van de militaire junta veel van hun zonen en echtgenoten zijn verdwenen. Naast het plaza de Mayo hebben we ook even door Puerto Madero gewandeld. Het moderne Puerto Madero staat in schril contrast met de rest van de stad. Het is ontzettend modern en je vergeet bijna dat je in Buenos Aires bent. Hier vind je verschillende upperclass restauranten, clubs en vooral veel bedrijven.

‘S avonds toch maar bij kaarslicht gekookt. Groenten, tomatensaus, en rijst want pasta was niet te vinden in de supermarkt.


14-01-2014


Voor de eerste keer Spaans gehad (nouja, Argentijns Spaans is toch wel echt wat anders!) en geleerd dat hier tu vos is, dat de imperativo anders word vervoegd en dat vos ook zn eigen uitgangen heeft. Dacht ik het net een beetje op een rijtje te hebben, gooien ze hier weer van alles door elkaar! Ook de uitspraak doet meer aan Italiaans denken dan aan Spaans. Ondertussen is het hier bloed heet. Deze week zal de temperatuur pieken met 37 graden. Moet je dan voorstellen dat hier in de straten van midden Buenos Aires die warmte ontzettend blijft hangen. Wat anders is dan in Lima is dat hier de zon ook vroeger op komt en pas rond een uur of half 9 onder gaat. Waardoor het s avonds prima terras weer is! Het licht in de badkamer en keuken is ondertussen terug, maar ik heb een sterk vermoeden dat het elk moment weer uit kan vallen.


18 – 1-2014


En mijn vermoeden werd al snel bevestigd. Het licht viel eergister weer even uit en zolang de hitte golf aanhoud (vandaag is het 40 graden!) zal het nooit zeker zijn of we elektriciteit hebben. Zelfs in de club waar we gister waren hadden ze er last van. Ook daar viel even het licht uit, maar gelukkig maar even. De club ligt in het mooie artistieke Palermo, het centrum van het uitgaansleven in dit deel van de stad. Ik zelf woon niet in Palermo omdat het veel te duur is om daar te wonen. Ik woon in Villa Crespo, een iets minder mooie wijk maar gelukkig wel heel dicht bij Palermo. Ondertussen een supermarkt ontdekt met pasta, kaas en hele lekkere (en goedkope!) Argentijnse wijn, maar nog steeds geen echt brood.

  • 19 Januari 2014 - 09:46

    Marja:

    Een interessant begin van je verblijf daar, weer vol ontdekkingen! Beter de warmte van daar dan de kou van hier, blijft mijn overtuiging:) veel plezier weer en blijf genieten (wij hadden van de week een complete stroomstoring van 5 seconden:) )

  • 19 Januari 2014 - 19:13

    Margo:

    Hoi Inge, wat leuk om van je te horen!!

    Ik heb de indruk dat je, na een pittige start daar, toch al een klein beetje je draai begint te vinden? Je bent natuurlijk al wel eea gewend en heeeel flexibel inmiddels ;)
    Die temperaturen kunnen we ons hier helemaal niet voorstellen want wij gaan weer richting nachtvorst.
    Hopelijk gaat het met de stroom ook een beetje goed komen, voor de rest zal dat zeker gaan lukken daar!
    Heel veel succes en plezier en tot je volgende bericht!!!

    Groetjes, Olle en Margo



  • 20 Januari 2014 - 14:59

    Geke Denker:

    Hoi Inge,

    Gelukkig goed aangekomen en natuurlijk weer opstartproblemen.Maar je was natuurlijk al wel wat gewend.Ik hoop dat je een hele mooie tijd tegemoet gaat,En ik hoop dat ik weer veel leuke verslagen mag lezen van jouw belevenissen daar..

    Liefs en groetjes van Geke en familie.

  • 21 Januari 2014 - 19:00

    Lindi:

    Hee Inge,

    Fijn om te weten dat je goed bent aangekomen en ondanks dat het dan een beetje donker is (grapje) je wel gewoon een dak boven je hoofd hebt en kunt koken :):)
    Inmiddels al gewend aan het weer boterhammenloze leventje? Nou jippie ik neem er morgen gewoon weer lekker vier mee naar het werk hoor!! Hier is daar jammer genoeg weinig aan, als je die avontuurlijke verhalen van jou weer leest :) Kijk al uit naar de volgende!!

    Veel plezier daar, succes met wennen en veel groetjes!!!

  • 22 Januari 2014 - 11:59

    Irène:

    Hoi Inge,
    Ik zie het al. Jij redt het wel.
    groetjes,
    Irène

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 20 Jan. 2013
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 19875

Voorgaande reizen:

10 Januari 2014 - 21 Augustus 2014

2014

24 Januari 2013 - 30 Juli 2013

2013

Landen bezocht: