Cultuur cultuur cultuur! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Inge Bookholt - WaarBenJij.nu Cultuur cultuur cultuur! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Inge Bookholt - WaarBenJij.nu

Cultuur cultuur cultuur!

Blijf op de hoogte en volg Inge

26 Januari 2014 | Argentinië, Buenos Aires

22-01-2014

Deze week staat in het teken van cultuur. Nu ik de tijd nog heb, wilde ik natuurlijk net zoals al die andere toeristen naar La Boca, Mercado de San Telmo, Cementerio de Recoleta, tango dansen en de dwaze moeders zien. La Boca is die kleurige wijk wat je vaak ziet op foto’s van Buenos Aires. Er wordt overal tango gedanst, je struikelt over de toeristen winkeltjes en overal klinkt muziek. De huizen zijn rijkelijk versierd en hebben alle kleuren van de regenboog, dus dat was zeker een gaaf gezicht. De San Telmo markt hebben we blijkbaar maar voor de helft gezien, dus daar kom ik vast nog een keer.

Waar ik het nu over wil hebben is de Cementerio de Recoleta. Dit is een beroemd kerkhof en is vergelijkbaar met het Parijse Cimetière du Père-Lachaise. Hoewel het een soort gelijk kerkhof is, heeft de Cementario de Recoleta wel een eigen karakter. Voor diegenen die in die in Parijs geweest zijn zullen weten dat het hier en daar een beetje aandoet als een tuin, met bomen in de straatjes etc. Dat was hier niet het geval. Het was huisje na huisje op elkaar geplakt. En hoewel er individueel er een hele hoop prachtige tombes en huisjes gebouwd zijn zitten er toch ook een hele hoop slecht onderhouden gevallen tussen. Wat jammer is, want dat geeft het toch allemaal wel een beetje ‘creepy’ gevoel. Lopend door de straatjes van het kerkhof was er nog iets vreemds, wat erg bij droeg aan een naar gevoel in mijn onderbuik. Het is in dit kerkhof normaal om de huisjes af te sluiten met een glazen deur. Je kan dus bij veel graven direct naar binnen kijken. Eerst bewonder je de prachtige kist die zo tentoongesteld wordt. Maar vaak ontdek je nare dingen zoals een klein kistje, of dat er niet 1 maar 6 kisten staan. Hier en daar staat een glazen deur half open. Toen ik bij een van de laatsten een klein kistje ontdekte dat er uit zag als het verschoven was had ik het wel gezien. Het kerkhof is bekend geworden om de architectuur en de pracht en praal van de huisjes, maar ook omdat Evita Peron daar begraven ligt, de geliefde echtgenote van oud president Juan Peron.

Tango. Natuurlijk, als elke toerist, moet je een keer tango gedanst hebben in Buenos Aires. Hoewel er vaak gedacht word dat dit nog veel onder de Argentijnen gedaan wordt valt dat behoorlijk tegen. In de 3 tangoscholen waar ik nu een les gevolgd heb, was het vaak minstens voor de helft oudere buitenlandse mannen en jonge toeristen. De andere helft zijn vaak wel Argentijnen maar van een andere generatie dan dat ik ben. Wat in het begin een beetje vreemd is om mee te dansen, maar de concentratie wint het vaak van het ongemakkelijke gevoel. Tango is leuk, maar ik heb ondertussen ook salsa lessen ontdekt, wat ik denk ik nog steeds leuker vind.

23-10-2014

Vandaag, donderdag, ben ik met Yvette naar de dwaze moeders op het plaza de Mayo gaan kijken. Om Half 4 stipt (natuurlijk, nederlanders) stonden we met een handje vol andere toeristen op de plaza. Het was bloed, maar dan ook echt bloed heet (gevoelstemperatuur 37 met een extreem hoge lucht vochtigheid). Er was niets te zien op het plein toen wij aankwamen, maar tussen een groepje oude dames ontdekte ik een klein vrouwtje onder een paraplu met een wit hoofddoekje om. Dat moest een van de ‘madres’ zijn, maar waar was de rest? Langzaam begon ze aan haar rondje, gesteund door een steeds groter wordend groepje aanhangers. Terwijl zij haar rondje deed, reed er een busje de plaza op. Na enige seconden stil te hebben gestaan ontdekte ik dat daar nog meer moeders in zaten, en tot mijn grote verbazing begon het busje langzaam rondjes te rijden op het plein. Het was namelijk te heet voor de stokoude moeders om nog rondjes te lopen. Groot gelijk natuurlijk! Achter het busje vormde zich een kleine stoet met nog meer aanhangers die verschillende leuzen riepen. Het busje stopte en een van de moeders hield met een krachtige stem een korte speech. Helemaal volgen kon ik het niet, maar je kon wel de boosheid nog in haar stem horen. En dat na meer dan 30 jaar!

In mijn Spaans les vertelde ik over het busje van de madres en mijn leraar moest lachen. De madres zijn tegenwoordig een politieke beweging en hebben, volgens velen, belachelijke opvattingen. Ze beschuldigen de krant ‘Clarin’ van al het slechte in de wereld en steunen de huidige regering tot in het oneindige, terwijl de meeste Argentijnen die ik over de regering heb gesproken geen goed woord er voorover hebben.

26-01-2014

Zaterdag was het tijd voor een uit stapje naar Tigre. Een dorpje net buiten Buenos Aires. Hier komt de lokale bevolking in het weekend om te picknicken, boottochtjes te maken, en blijkbaar om met z’n alle te gaan roeien. Voor ons was het meer even een manier om de drukte, geuren en geluiden van de grote stad even te ontwijken, al had je niet het idee dat je echt de stad uit was (na 1,5 reizen, nog steeds geen stukje natuur gezien).

Vandaag, zondag, ga ik even helemaal niets doen! Morgen begint mijn stage dus dat zal een hoop energie kosten. Daarom vandaag met een wijntje op het dakterras genieten van de zon! Yvette komt zo, maar tot die tijd kan ik nog wel even iets interessants (althans, voor mij) vertellen. De afgelopen dagen is er op economisch gebied hier enorm veel gebeurd. In de tijd dat ik hier ben is er al enorme inflatie geweest. Voor 1 euro kan ik nu 2 pesos meer krijgen dan 2 weken geleden! Mijn Spaans leraar vertelde dat daarom mensen vaak in goederen sparen. Ze kopen huizen, auto’s enzovoorts omdat die enigszins een vaste waarde hebben. Daarnaast is er vorige week een wet geïntroduceerd waardoor je maar 2 producten iets online kan bestellen in het buitenland. Bij de derde moet je 50% van het bedrag betalen als belasting, in een poging om de eigen industrie te beschermen. Ook las ik eergister een bericht in de krant dat de regering flexibeler met dollars wil omgaan. Wat het precies gaat betekenen snapte nog niet maar dat ga ik in de komende tijd wel zien. Het is nu namelijk niet mogelijk om dollars te pinnen omdat die anders op de zwarte markt gewisseld zouden worden tegen een veel betere wisselkoers. De economie hier werkt duidelijk heel anders dan bij ons, maar des te interessanter wordt mijn stage!



  • 26 Januari 2014 - 16:53

    Lindi:

    Leuk verhaal weer Inge! Dus volgend jaar met Kerst samen tango dansen in de woonkamer (haha).

    Ik wil je heeel veel succes wensen op je eerste dag!!

  • 27 Januari 2014 - 09:45

    Irène:

    Succes, Inge

  • 30 Januari 2014 - 16:47

    Margo:

    Hoi Inge, wat een mooie week weer én gave foto's!! Zijn de eerste stagedagen een beetje meegevallen?

    Adios, Margo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 20 Jan. 2013
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 19837

Voorgaande reizen:

10 Januari 2014 - 21 Augustus 2014

2014

24 Januari 2013 - 30 Juli 2013

2013

Landen bezocht: